יום שלישי, 16 בדצמבר 2008

עיר חלל וכו' מבחר רשמים

לפני זמן מה הגישה ענבל עבודה סמינריונית בנושא 'עיר' או ליתר דיוק, פארודיה בצלאלית על עבודה סמנריונית (כׂה אמר מרצה הקורס). כשהיא סיימה לכתוב את העבודה הזו, שתינו הגענו למסקנה שהיא למעשה כתבה בלוג קטן, או אם נותנים לה קרדיט, אז טור בהמשכים בטיים אאוט.
לפני יומיים התברר לה שהיא קיבלה 90 בעבודתה. לכבוד המאורע המשמח (ואף מבדח) הנה טעימה מהעבודה הזו...
--------------------------------------------------------------
חיפוש דירה, הומלס שנת 2008
"יתרונותיהם של הבניינים הוותיקים בתל אביב מודגשים כמעט תמיד על דרך השלילה: אמנם הצנרת נסתמת בכל יומיים, והפרסקו שבחדר-האמבטיה אינו אלא עובש, אבל הברזים הם כמו שעשו פעם. אמנם חדר המגורים חשוך לגמרי, והוא נשקף אל אגף הפסוריאסיס והשעלת של קופת-חולים זמנהוף - אבל איפה בונים היום קירות כאלה? לא, אין מעלית וגם לא חניה. בדירה שלמטה יש לשכה לנרקומנים מהחמאס ובקומה שלמעלה יש בית-ספר לריקודי סטפס - אבל פינת הפרימוס היא כמו שהיו עושים פעם."
דורון רוזנבלום, סדק-סדק תרדוף, הארץ 1994
את הפסקה של דורון רוזנבלום אני מחבבת במיוחד ,לא רק בזכות ההומור שבה אלא בעיקר בשל המציאות הכל כך מוזרה שצצה והתפתחה בשנים האחרונות בשוק הנדל"ן העירוני ומובאת כאן בפשטות רבה כבר בשנת 1994 עוד לפני עידן הדירות המחולקות. אני מניחה שבערים נוספות קורה משהו דומה אך ללא ספק, בתל אביב הדבר בולט במיוחד. היתרונות המודגשים על דרך השלילה מספקים לי שעות של הנאה בחיפוש אחר דירות בעיר, לעצמי, לחברים, לחברים של חברים ובכלל לכל אותם אנשים שהתיאשו מדירות שפורסמו בלוח דירות באינטרנט בשנייה בה צחצחו שיניים, היו בשירותים או גרוע מכל- ישנו , וכשהתקשרו הן כבר נחטפו. כשבאים לבקר אותי בדירתי אני נוהגת לומר בגאווה רבה כי היינו מספר 8 ברשימת המתנה. עד היום אני תוהה מה קרה לאותם שבעה אנשים לפנינו. חיפוש של כרבע שעה באחד מאתרי הדירות המובילים בתל אביב העלה שלל יתרונות/מחמאות תל אביבים במיוחד:

20 מטר "למפונקים בלבד"; 18 מטר "בית מפואר"; שכנים כיף; קטנה ומטריפה; שלוחה מרוטשילד; לא!!!לא!!!מתאימה לשותפים!!!(זה לא ממש יתרון אבל עדיין מעורר מחשבה); התקרות גבוהות, הרצפה תל אביבית מגניבה, חדר נוסף לאימון יוגה/משהו; פשוט לבוא, לא להתקשר לפני; לא להתקשר; נא לא להתקשר; ניתן לסגור במקום; נא להביא פנקס צ'קים; ראיונות אישיים בתיאום מראש; הכניסה לדירה מותנית בקניית הריהוט בשווי 3000 ₪; כניסה מחר; שווה ברמות.

מפתח להבנת תיאורי דירות למחפש הדירה המתחיל
- רטרו/תל אביבית אמיתית/תל אביבית/לא מחולקת – דירה ישנה ומתפרקת
- לופט/מיני לופט/open space /סגנון ניו יורקי – דירת חדר שבה כלל הפונקציות הבסיסיות להפיכת חלל כלשהו למקום הראוי למגורים רוכזו בחדר קטן אחד, כלומר, ניתן לבשל להתקלח ולישון באותה עת (חזון אחרית הימים של ז'ורז' פרק).
- דירת סטודיו מגניבה– חדרון קטנטן בדרך כלל בקרבת השוק עם תקרה 'גבוהה' (לעיתים מדובר בתקרה סטנדרטית למדי) שבינה לבין החלל התחתון ישנו מקום מובנה למזרון- רצוי שיהיה דק, וכמובן לא זוגי.
- התוספת מדליקה, מגניבה, מטריפה (כגון דירת גג מטריפה, דירת חדר מדליקה וכו') – חלל קטן מאד (כמו הסיומת 'ון' במילים ארנבון, דובון, ילדון, חדרון).
- בקרבת השוק, ליד דיזנגוף, יריקה מרוטשילד, קרוב להכל – לא מצאו שום דבר חיובי אחר לכתוב על הדירה
- קרוב למכולת/מרכולית– כנראה מדובר באחת השכונות הפחות נחשבות של העיר- שפירא, ביצרון וכדומה, מקומות אליהם עוד לא הגיעה בשורת הAM:PM
- 7 דקות מעזריאלי – בצד הלא נכון של איילון
- פרטר – לא מיועדת למגורי אדם צורך חמצן
דירת גג מטריפה – יציאה לגג לא מתוחזק בעליל שנחסמה בכמה קירות גבס והפכה ל"זולה מהממת ושימושית בעיקר למסיבות" בדרך כלל החדרון יהיה כל כך קטן שהגג יהיה מאוד שימושי בעיקר לצרכי נשימה
--------------------------------------------------------------